" SAYA lebih tenang dan bahagia sekarang . bukan saya sengaja hendak menayang teman lelaki , tetapi adalah lebih baik begini daripada menyorokkannya , " kata Tiz Zaqyah , 24 , ketika bercerita mengenai keterbukaan nya memaparkan gambar bersama ' buah hat i' di laman sosial Instagram miliknya .

Bagaimana pun , pelakon Cinta Jangan Pergi ini menegaskan , dia tidak pernah berniat menunjuk - nunjuk teman lelakinya kepada sesiapa .

"Saya rasa apa yang dilaku kan adalah perkara normal seperti pasangan bercinta yang lain . Lagipun . bila saya tidak berahsia tentang perkara ini, saya rasa semuanya ' okey ' jer.

"Bila orang dah tau, ia memudah kan perjalanan cinta saya , malah peminat juga men yokong dan faham dengan tindakan saya . Ramai yang bagi respons positif bila saya kongsi gambar kami ber sama di Instagram , " kat anya ada juga yang kurang suka dengan perkara ini .

Jelas Tiz , dia sebenarnya tidak pernah men ganggap apa yang dilakukan atas dasar seorang selebriti .

" Adakala saya lupa bahawa saya ada peminat . dan apabila gambar dimuatturun. saya tidak fikir tentang perkara lain . Bagi saya masing-masing punya cara sendiri , " katanya yang menjalin hubungan cinta bersama pemilik nama Daniel Haziq ini.

Berbicara lanjut mengenai cinta baru nya , akui aktres yang mem punyai senyuman cantik ini, dia sebenar nya serik apabila terlalu berahsia dan sukar berkongsi tentang percintaanya yang lalu.

" Apa yang berlaku dahulu adalah pen galaman dan saya mengaku memang saya tidak suka berkongsi cerita peribadi sebelum ini.  namun saya sedar jika saya jujur serta berterus - terang begini , lebih kurang tekanan yang di terima .

" Lagi pun , tiad alah yang sibuk ber tanya itu dan ini , sebaliknya, kini mereka lebih gemar men gambil tahu akan perjalanan karier saya pula , " katanya pernah popular menerusi drama ber siri Nur Kasi h.

Di tanya bagai mana reaksi Daniel mengenai perkara ini, ujar Tiz, kekasih nya agak kekok apabila gambar mereka di paparkan di Instagram .

"Apapun , dia okey dan dapat menerima nya secara terbuka , pada saya kita ada pilihan , sama ada kita takut di ha kimi atau takut jujur . Jadi baik terus terang je , " kata nya tiada lagi yang hendak mengorek tentang kisah cintanya kini .

Hampir 11 tahun ber kawan dan tiga bulan menyulam cinta , akui Tiz , dia gembira kerana keluarga Daniel dapat menerimanya dengan baik .

Kata Tiz , dia dan Daniel juga sudah ber jumpa dengan keluarga masing - masing .

" Kami sekadar berjumpa untuk berkenalan lebih rapat sahaja , tiada sebarang persoalan mengenai kahwin wujud dalam per temuan ini .

"Rasa nya jauh lagi hendak bincang hal kahwin , tapi kalau ada jodoh memang saya nak kahwin dengan dia . doa kan yang terbaik untuk kami , " beritahu Tiz. dia dan Daniel sebenar nya bersekolah menengah bersama .

Berkongsi sikap kekasih nya pula, ujar Tiz,  dia terpikat dengan Daniel kerana personaliti nya yang sederhana.

" Dia seorang yang sangat pandai mangambil hati saya . se lain itu dia sering mengalah dan sentiasa me mahami diri saya .

" Lagipun , sikap kelakar nya membuat kan saya yang seperti 'api' ini mudah dikawal, sebab itulah saya selalu menyamakan saya dengan 'api' dan dia pula 'air'," katanya ditemui sebagai duta kempen kesedaran kanser serviks May Cares For You.

Tidak ter tumpu kepada cerita cinta sahaja , duta May ini sempat berkongsi pengalaman mengenai kempen ke sedaran kanser serviks yang diikutinya ./

Jelas Tiz, ketika mula - mula ditanya mengenai kanser serviks, pengetahuannya hanya sekadar 30 peratus sahaja.

"  Saya fikir saya masih muda dan mengikut sejarah keluarga pula  tiada seorang pun yang meng hidap penyakit ini, sebab itulah kesedaran mengenainya sangat kurang, sedangkan penyakit ini pembunuh nombor dua rakyat Malaysia dan statistik menunjukkan wanita Asia paling ramai menghidapi penyakit ini ," katanya mendapat pelbagai pengetahuan mengenai penyakit ini sejak terlibat dengan kempen itu .

Tambah nya. dia kini semakin berjaga - jaga lebih - lebih lagi mendapat tahu . kanak - kanak seawal usia 9 tahun turut dijangkiti penyakit ini.

"Takut juga bila mendengar nya. jadi saya mengambil langkah untuk lebih mengambil berat tentang kanser serviks kini ." kata nya mengikuti kempen tersebut yang di jalankan di lima universiti ter masuklah Asia Metropolitan, Universiti Teknologi Mara (UITM), Universiti Malaya (UM) dan juga Universiti Putra Malaysia (UPM).

Bercerita mengenai peranan nya pula., ujar Tiz., selaku juru cakap, dia juga sempat ber kempen bersama dan men gajak pelajar universiti supaya jangan malu untuk menjalani pemeriksaan lanjut kanser serviks ,

"Tidak semestinya bagi yang sudah berumahtangga, malah remaja dan wanita perlu peka mengenai penyakit ini ." katanya gembira berpeluang bertemu ramai pelajar sewaktu menjalani kempen ini.

Sementara itu , sewaktu berada di kempen May Cares For You . Tiz juga turut disuntik vaksin HPV Virus bagi mencegah penyakit ini buat kali pertama .

Akui teruja dengan suntikkan yang di terima . jelas Tiz, pada awalnya dia agak takut ketika menerima suntikan itu.

"Perasaan saya memang macam-macam . men ggigil juga sebenar nya, lagipun masa nampak jarum tu memang tak boleh nak kawal perasaan takut".

"Pun begitu , selepas disuntik , rasa sakit tu takde pun, walaupun doktor kata tangan akan kebas, tapi saya rasa okey je , " katanya sambil menyeru wanita agar segara men gambil suntikan vaksin itu .
 


Comments




Leave a Reply