Ada di antara makanan yang di anggap eksotik atau pun pelik oleh non - Asian sebenar nya adalah benda biasa bagi kita . Sebagai contoh. non - Asian menganggap durian adalah sejenis buah yang busuk dan mempunyai rasa yang sangat rare sedangkan di Malaysia ia adalah kegemaran ramai . Tapi , ada juga makanan yang sememangnya pelik bagi non -A sian dan tetap pelik bagi orang Asia sendiri d imana hanya se bilangan kecil orang Asia yang memakannya . Kosongkan perut korang sebelum tengok gambar -gambar di bawah atau sedia-kan beg plastik yang mencukupi. Selamat menjamu selera heheh...
Burger “ Cindil ” di China...

Cindil atau anak tikus yang baru lahir di percayai boleh menambah stamina dan membuat tubuh lebih sihat . Selain itu. cindil juga mempunyai kandungan protein yang tingg i. Cindil juga boleh mengubati pelbagai macam penyakit. dan salah satunya adalah asma . Di negara China. penyajian cindil beraneka macam dan salah satunya adalah dengan burger..
Restoran Guolizhuang di Beijing mula ber operasi pada tahun 2006..

Ia menyedia kan pelbagai jenis makanan yang menjadikan organ sulit atau lebih tepat lagi.. penis haiwan sebagai bahan masakan utamanya.

Kebanya kan orang China percaya. organ sulit haiwan. mampu meningkat tenaga batin lelaki dan mencantikkan kulit wanita..

Namun pun mereka yang berusia dibawah 15 tahun dilarang makan di restoran ini kerana dipercayai hormon yang terhasil akibat daripada pemakanan ‘ bahan ’ tersebut mengganggu proses tumbesaran normal badan .


Antara makanan ter-mahal di sini ialah organ sulit Yak , dengan harga mencecah USD 220 se-pinggan .

Ada juga yang memesan penis harimau ( harganya sekitar USD 1,500 ) tapi ia perlu ditempah awal be berapa bulan .
Daging Tikus Goreng di China .

Tikus - tikus yang biasa berkeliaran di sawah para petani ini yang biasanya menjadi incaran(?) sebagai lauk oleh kebanyakan orang - orang di China . Daging tikus yang telah dibumbui) dig oreng dan disantap dengan menggunakan merica (?) sebagai penyedap . Daging tikus di percayai mempunyai kandungan protein yang tinggi .
Ekslusive milik Philiphinev . Telur itik separuh menetas yang di rebus ini di katakan mempunyai rasa yang sangat rangup . Bila korang makan ni. korang akan dapat rasa bulu, biji mata, dan kulit nya yang separuh terbentuk. Mangababaluts atau pembuat balut boleh ditemui di daerah Pateros . Manila . Satu masalah yang korang mungkin hadapi bila makan benda ni ialah bulu yang melekat pada gigi. Nak cuba???
Sperma Ikan Cod di Negara Asia Timur .

Di wilayah Asia Timur. se-gumpalan sperma ikan Cod boleh di proses se-demikian rupa menjadi menu santapan dihotel - hotel berbintang dan dibanderol(?) dengan harga yang sangat mahal .
Steak Daging Buaya di Singapura .

Di negara Singapura. daging buaya ( kebanyakan anak buaya ) diolah menjadi steak buaya . Daging -daging buaya  ( terutama bahagian paha tangan dan kaki ) di sajikan bersama kentang goreng . Hanya restoran - restoran tertentu di Singapura yang menyajikan menu istimewa in i.
Bola Mata Ikan Tuna di Jepun .

Di Jepun. bola mata ikan Tuna yang masih mentah / atau yang sudah diolah di santap sebagai " Cemilan " disaat senggang(?). Bola mata ikan Tuna di percayai boleh menambah stamina dis aat sedang beraktifitas .
Ulat Rebus di Botswana .

Suku kaum di pe dalaman Botswana menyantap Ulat-ulat Mapone sebagai menu makan sehari-hari. Ulat - ulat yang telah di kumpulkan di masak dengan menggunakan bumbu seadanya dan disantap bersama -sama .
Bukan setakat susu . malah otak kambing pun baik untuk kesihatan . Pelikpada aku, tapi mungkin korang rasa benda ni menyelerakan. Berwarna putih dan ke lihatan seperti tauhu selepas dimasak . Enak di makan bersama roti dan kari . Boleh dimasak bersama tomato , telur , masala , atau pun begitu sahaja...
 


Comments




Leave a Reply